De totale uitgaven voor het project Rijksinfra zijn geprognosticeerd op ruim € 56 miljoen. Een deel van de uitgaven resulteert in eigendommen van de gemeente en wordt daarom geactiveerd
(€ 14,3 miljoen), een deel betreft projectkosten die we dekken uit de gevormde bestemmingsreserve Rijksinfra (€ 40,1 miljoen) en een deel betreft projectkosten die we dekken binnen de bestaande exploitatiebudgetten (€ 1,3 miljoen). In de begroting actualiseren we jaarlijks de verwachte uitgaven en de financiële dekking. In onderstaand overzicht treft u deze actualisatie aan.
Activering | Raming | Raming | Verschil |
---|---|---|---|
begroting | nieuw | ||
2021 | |||
PHS (onderdoorgang Wolfskamerweg) | 5.239.817 | 5.344.316 | -104.499 |
N65 (kruisende wegen VKA+) | 7.455.288 | 7.498.826 | -43.538 |
Rijksinfra overige investeringen | 1.500.000 | 1.500.000 | 0 |
Totaal activering | 14.195.106 | 14.343.143 | -148.037 |
Projectkosten tlv reserve Rijksinfra | Raming | Raming | Verschil |
begroting | nieuw | ||
2021 | |||
PHS (verdiepte ligging) | 14.081.074 | 14.395.017 | -313.943 |
N65 | 14.701.512 | 14.294.712 | 406.800 |
De Vughtse Regeling | 581.367 | 577.167 | 4.200 |
Programmaorganisatie Rijksinfra | 4.219.635 | 5.019.166 | -799.531 |
Financiering | 3.375.323 | 2.205.051 | 1.170.272 |
Kapitaallasten v.a. 2024 VKA + | 2.312.497 | 3.062.980 | -750.484 |
Risicoreserveringen | 612.390 | 612.390 | 0 |
Totaal exploitatielasten tlv reserve | 39.883.797 | 40.166.483 | -282.686 |
Projectkosten ten laste van exploitatie | Raming | Raming | Verschil |
begroting | nieuw | ||
2021 | |||
Kosten lijnorganisatie | 2.036.446 | 1.304.478 | 731.967 |
Totaal tlv reguliere exploitatie | 2.036.446 | 1.304.478 | 731.967 |
Totaal uitgaven Rijksinfra | 56.115.349 | 55.814.104 | 301.244 |
Dekking Rijksinfra | Raming | Raming | Verschil |
begroting | nieuw | ||
2021 | |||
Reserve tbv Rijksinfra 1-1 | 4.849.000 | 4.849.000 | 0 |
ISV-subsidie | 881.712 | 881.712 | 0 |
Bijdrage reserve grondexploitatie | 7.945.000 | 7.945.000 | 0 |
Bijdrage algemene reserve | 6.711.000 | 6.711.000 | 0 |
Bijdrage reserve SHP | 4.989.198 | 4.989.198 | 0 |
Fonds bovenwijkse voorzieningen | 1.200.000 | 1.200.000 | 0 |
Winst verkoop vastgoed | 7.219.316 | 7.571.143 | 351.827 |
Jaarlijkse dotatie tlv exploitatie | 6.686.000 | 8.276.000 | 1.590.000 |
Aanvulling vanuit de Algemene reserve | 2.000.000 | 2.000.000 | 0 |
Totaal dekking Rijksinfra | 42.481.226 | 44.423.053 | 1.941.827 |
Totaal exploitatielasten tlv reserve | 39.883.797 | 40.166.483 | -282.686 |
Totaal dekking Rijksinfra tgv reserve | 42.481.226 | 44.423.053 | 1.941.827 |
Totaal reserve Rijksinfra | 2.597.429 | 4.256.570 | 1.659.141 |
Activering N65 Helvoirt | Raming | Raming | Verschil |
---|---|---|---|
begroting | nieuw | ||
2021 | |||
Bijdrage investering parallel en kruisende wegen VKA+ Helvoirt | 5.556.000 | 5.556.000 | 0 |
Totaal activering | 5.555.999 | 5.556.000 | 0 |
Financiële toelichting |
---|
In deze begroting zijn de consequenties van aangepaste bestuursovereenkomst PHS en het voldoen van de bijdrage aan het project Reconstructie N65 opgenomen. De nieuwe bestuursovereenkomst PHS is afgesloten met als belangrijkste wijziging het opdrachtgeverschap van de regionale partijen aan ProRail. Hierdoor kan een BTW besparing worden behaald. De planning van beide projecten is aangepast en betekent langere inzet van de programmaorganisatie tot de oplevering van PHS in 2030. De kosten van het bestemmingsplan N65 en de conditionering PHS en N65 worden verrekend met de bijdrage van de gemeente aan de projecten. In bovenstaande overzichten is ook de bijdrage VKA+ Helvoirt opgenomen. Deze is geen onderdeel van de Bestemmingsreserve Rijksinfra, hiervoor is een separate bestemmingsreserve overgedragen bij de herverdeling van de Gemeente Haaren.
Inhoudelijke toelichting en wijzigingen
Activering
Bijdrage PHS: De bijdrage wordt op basis van voortgang voldaan en wordt geïndexeerd tot 2022. Hierover zijn afspraken gemaakt t/m 2030 welke in de nieuwe begroting zijn opgenomen. Ook de aanvullende bijdrage aan de Wolfskamerweg van € 0,1 mln betreft indexatie.
Bijdrage N65: N65: Raming is bijgesteld vanwege indexatie van delen van de N65 die in beheer komen van gemeente Vught.
Projectkosten ten late van de reserve Rijksinfra
Bijdrage PHS: In lijn met het bovenstaande wordt ook deze bijdrage geïndexeerd voor een totaal van € 0,3 mln.
Bijdrage N65: Overschot vanwege de betaling ineens op prijspeil 2019 waardoor indexatie
vervalt.
Programma organisatie Rijksinfra: Er is rekening gehouden met het langer functioneren van de
organisatie vanwege doorlopen van PHS tot 2030 (was voorzien tot 2027). Daarnaast neemt de inzet af, maar die afnemende inzet is nog niet opgenomen bij de rest van de organisatie en rust
dus nog op Rijksinfra. Ook neemt de inzet van de lijnorganisatie af (zie hieronder).
Financiering: Doordat de bijdrage PHS wordt voldaan op basis van voortgang wijzigt ook de
financiering van de bijdrage. Deze wordt nu pas vanaf 2023 in delen voldaan, waardoor de
financieringslasten € 1,1mln lager zijn. Daarnaast is de gewijzigde omslagrente uit de kadernota
gebruikt.
Kapitaalslasten: De aangepaste planning tot en met 2030 betekent dat de kapitaallasten nu tot
en met 2030 ten laste van de bestemmingsreserve worden gebracht. Na 2030 gaan deze ten
laste van de reguliere exploitatie. Voor de bestemmingsreserve betekent dit € 0,7 mln. aan extra
lasten.
Projectkosten ten laste van de exploitatie
De kosten van de lijnorganisatie nemen af vanwege een verwachte afname van de inzet van de lijnorganisatie.
Dekkingsplan
Winst verkoop vastgoed: Meeropbrengsten verkoop vastgoed in 2020.
Dotatie ten laste van exploitatie: De jaarlijkse dotatie loopt vier jaar langer als gevolg van
de bijgestelde planning.
In het huidige dekkingsplan houden we rekening met een omvang van de bestemmingsreserve van € 44 mln. Hiervan is t/m 2020 € 37,1 mln. gerealiseerd. Hiermee zitten we op schema. De hogere geraamde dekking in de bestemmingsreserve Rijksinfra wordt veroorzaakt door de langer doorlopende jaarlijkse dotatie ten laste van de exploitatie tot 2030.
Risicoreservering
Binnen het programma Rijksinfra houden we rekening met de risico’s van het programma voor de gemeente Vught. Deze risico’s kunnen zich voordoen binnen de projecten, waarvoor meerdere opdrachtgevers verantwoordelijk zijn. Maar risico's kunnen ook leiden tot gevolgkosten waarvoor de gemeente Vught zelf verantwoordelijk is. We houden een risicoanalyse inclusief beheersmaatregelen bij om de risico’s te beheersen en om er financieel rekening mee te kunnen houden. Voor deze risico’s is een bedrag van € 4,5 mln. gereserveerd in het weerstandsvermogen binnen de begroting. De opgenomen overdekking van de bestemmingsreserve dient onder meer ter dekking van deze risico's.