Paragrafen

Financiering

De richtlijnen en doelstellingen met betrekking tot de financieringsactiviteiten zijn vastgelegd in het treasurystatuut.  Het wettelijke kader hiervoor vormt de Wet Fido (Wet Financiering Decentrale Overheden).
Treasury omvat alle activiteiten die zich richten op het sturen en beheersen van, het verantwoorden over en toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële geldstromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s.

Doelstellingen treasurybeleid (mede uitgevoerd door NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)):
De treasuryfunctie van de gemeente dient tot:

  • het zorgdragen van een tijdige beschikbaarheid van middelen door het verkrijgen en handhaven van toegang tot financiële markten tegen acceptabele condities;
  • het beschermen van gemeentelijke vermogens- en renteresultaten tegen ongewenste financiële risico’s zoals renterisico’s, koersrisico’s, kredietrisico’s en liquiditeitsrisico’s;
  • het minimaliseren van de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheren van de geldstromen en financiële posities;
  • het optimaliseren van de renteresultaten binnen de kaders van de Wet Fido respectievelijk de gemeentelijke kaders vastgelegd in het treasurystatuut.

Rentevisie
De verwachting is dat de rentetarieven laag blijven en slechts licht stijgen. Dit geld zowel voor de korte termijn rente als de lange termijn rente.
Wij houden de rente ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. De gemeente Vught staat voor een grote financieringsopgave in het kader van komende investeringsprogramma’s in onder andere het project PHS en scholen.

Om een optimaal renteresultaat te behalen streven we door liquiditeitenbeheersing naar zo min mogelijk overtollige middelen. In 2022 en verder ontstaan voornamelijk tekorten. De tekorten financieren we zoveel mogelijk kort. Op kasgeldleningen gelden lage tot zelfs negatieve rentes. Hierdoor maken we optimaal gebruik van de lage rentestanden. Zodra wettelijke grenzen overschreden dreigen te worden of zodra verwacht wordt dat de rente een structurele stijgende lijn zal vertonen, zal een langlopende lening aangetrokken worden.

Liquiditeitsplanning
Om geen ongewenste risico's te lopen en om een optimaal renteresultaat te behalen worden alle treasury activiteiten gebaseerd op een liquiditeitsplanning. De liquiditeitsplanning is onderverdeeld in kasstromen uit operationele, investering en financieringsactiviteiten en laat meerjarig het volgende beeld zien:

Kasstroomoverzicht

Bedragen x € 1.000

2021

2022

2023

2024

2025

exploitatiesaldo

797

1.241

1.228

1.434

1.767

overige liquiditeitsmutaties reserves/voorzieningen

10.238

-6.624

-5.834

-328

-1.672

bij: afschrijvingen

6.653

5.286

6.218

6.948

6.382

bij:mutaties werkkapitaal

-1.016

-175

3.096

2.468

-735

kasstroom uit operationele activiteiten

16.672

-271

4.708

10.523

5.742

investeringen materiële vaste activa

-9.971

-13.710

-16.422

-8.078

-11.438

desinvesteringen materiële vaste activa

0

0

0

0

0

mutatie financiële vaste activa

562

9

9

0

0

kasstroom uit investeringsactiviteiten

-9.409

-13.701

-16.413

-8.078

-11.438

aflossing langlopende lening

-3.733

-3.737

-3.740

-4.894

-3.744

kasstroom uit financieringsactiviteiten

-3.733

-3.737

-3.740

-4.894

-3.744

Saldo 1 januari

500

500

500

501

502

mutaties in boekjaar

3.530

-17.709

-15.445

-2.450

-9.440

saldo 31 december

4.030

-17.209

-14.945

-1.949

-8.938

liquiditeitsbehoefte(langlopende lening)

11.730

17.709

15.445

2.450

9.441

saldo na aantrekken langlopende lening*

15.760

500

500

501

503

cumulatieve liquiditeitsbehoefte 

11.730

29.439

44.884

47.334

56.775

 

De langlopende leningen worden op de kapitaalmarkt gefinancierd.

Rentetoerekening
De rentelasten worden door middel van een rente omslagpercentage toegerekend aan de verschillende taakvelden.

Schema rentetoerekening Begrotingsjaar 2022

2022

2023

2024

2025

bedragen x € 1.000

a. Externe rentelasten (korte en lange financiering)

1.276

1.368

1.316

1.503

b. Externe rentebaten 

-2

-2

-2

-2

Saldo rentelasten en rentebaten 

1.274

1.366

1.314

1.501

Toegerekende rente grexen/projecten

-204

-240

-189

-231

c2. Rente projectfinanciering 

0

0

0

0

c3. Rentebaat doorverstrekte leningen

0

0

0

0

Aan taakvelden toe te rekenen externe rente

1.069

1.126

1.125

1.270

d1. Rente over eigen vermogen 

0

0

0

0

d2. rente over voorzieningen 

0

0

0

0

Totaal aan taakvelden toe te rekenen rente

1.069

1.126

1.125

1.270

e. De aan taakvelden toegerekende rente (renteomslag)

1.528

1.634

1.757

1.770

f. Renteresultaat taakveld treasury

459

508

632

500

Risicobeheer
In de wet Fido is een begrenzing opgenomen van kortlopende middelen die gemeente mogen opnemen, de zogenaamde kasgeldlimiet. De minister heeft de limiet vastgesteld op 8,5% van het begrotingstotaal. Voor de gemeente Vught wordt de kasgeldlimiet geraamd op:

(Bedragen x € 1.000)

2022

2023

2024

2025

Begrote lasten

86.261

92.706

82.421

81.943

Kasgeldlimiet

7.332

7.880

7.006

6.965

De renterisico-norm begrenst de rentegevoeligheid van de vaste schuldpositie van de gemeente. Het renterisico wordt bepaald door de som van het bedrag aan herfinanciering en het bedrag aan renteherziening op de vaste schuld. Het percentage is door de minister vastgesteld op 20% van het begrotingstotaal. Maximaal mag dus 20% van het begrotingstotaal in enig jaar aan rentegevoeligheid onderhevig zijn. De gemeente Vught heeft 12 lineaire leningen uitstaan tegen vaste renten. Het totaal geleende bedrag bedraagt op 1 januari 2022 € 68,7 miljoen. Doordat er in gelijke delen wordt afgelost lopen we een beperkt renterisico.

Berekening renterisiconorm (x € 1.000)

2022

2023

2024

2025

10

Begrote lasten

86.261

92.706

82.421

81.943

11

Het bij ministeriële regeling vastgesteld %

20%

20%

20%

20%

12

Renterisiconorm

17.252

18.541

16.484

16.389

Berekening rente risico (x € 1.000)

1a

Renteherziening op vaste schuld o/g

0

0

0

0

1b

renteherziening op vaste schuld u/g

0

0

0

0

2

renteherziening op vaste schuld (1a-1b)

0

0

0

0

3a

Nieuw aangetrokken vaste schuld

17.709

15.445

2.450

9.441

3b

Nieuw uitgezette vaste geldleningen

0

0

0

0

4

Netto nieuw aangetrokken vaste schuld (3a-3b)

17.709

15.445

2.450

9.441

5

Betaalde aflossingen

3.737

3.740

3.744

3.747

6

Herfinanciering (laagste van 4 en 5)

3.737

15.445

2.450

3.747

7

Renterisico op de vaste schuld (2+6)

3.737

15.445

2.450

3.747

8

Renterisiconorm

17.252

18.541

16.484

16.389

9a

Ruimte onder renterisiconorm (8-7)

13.516

3.096

14.034

12.642

9b

Overschrijding renterisiconorm (7-8)

0

0

0

0

Uit bovenstaande berekening blijkt dat ons renterisico onder de renterisiconorm blijft.

Schatkistbankieren
Alle decentrale overheden zijn verplicht hun overtollige middelen (middelen die niet onmiddellijk nodig zijn voor de publieke taak) in de schatkist aan te houden.

Om het dagelijks kasverkeer te vereenvoudigen is er een drempelbedrag dat buiten de schatkist mag worden gehouden. Het drempelbedrag is een gemiddeld saldo per kwartaal. Voor de komende jaren wordt dit voor onze gemeente geraamd op:

Berekening drempelbedrag schatkistbankieren (* € 1.000)

2022

2023

2024

2025

Begrote lasten

86.261

92.706

82.421

81.943

Drempelbedrag

647

695

618

615

Deze pagina is gebouwd op 12/22/2021 12:16:51 met de export van 12/22/2021 12:10:18