De richtlijnen en doelstellingen met betrekking tot de financieringsactiviteiten zijn vastgelegd in het treasurystatuut. Het wettelijke kader hiervoor vormt de Wet Fido (Wet Financiering Decentrale Overheden).
Treasury omvat alle activiteiten die zich richten op het sturen en beheersen van, het verantwoorden over en toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële geldstromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s.
Doelstellingen treasurybeleid (mede uitgevoerd door NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)):
De treasuryfunctie van de gemeente dient tot:
- het zorgdragen van een tijdige beschikbaarheid van middelen door het verkrijgen en handhaven van toegang tot financiële markten tegen acceptabele condities;
- het beschermen van gemeentelijke vermogens- en renteresultaten tegen ongewenste financiële risico’s zoals renterisico’s, koersrisico’s, kredietrisico’s en liquiditeitsrisico’s;
- het minimaliseren van de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheren van de geldstromen en financiële posities;
- het optimaliseren van de renteresultaten binnen de kaders van de Wet Fido respectievelijk de gemeentelijke kaders vastgelegd in het treasurystatuut.
Rentevisie
De verwachting is dat de rentetarieven laag blijven en slechts licht stijgen. Dit geld zowel voor de korte termijn rente als de lange termijn rente.
Wij houden de rente ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. De gemeente Vught staat voor een grote financieringsopgave in het kader van komende investeringsprogramma’s in onder andere het project PHS en scholen.
Om een optimaal renteresultaat te behalen streven we door liquiditeitenbeheersing naar zo min mogelijk overtollige middelen. In 2022 en verder ontstaan voornamelijk tekorten. De tekorten financieren we zoveel mogelijk kort. Op kasgeldleningen gelden lage tot zelfs negatieve rentes. Hierdoor maken we optimaal gebruik van de lage rentestanden. Zodra wettelijke grenzen overschreden dreigen te worden of zodra verwacht wordt dat de rente een structurele stijgende lijn zal vertonen, zal een langlopende lening aangetrokken worden.
Liquiditeitsplanning
Om geen ongewenste risico's te lopen en om een optimaal renteresultaat te behalen worden alle treasury activiteiten gebaseerd op een liquiditeitsplanning. De liquiditeitsplanning is onderverdeeld in kasstromen uit operationele, investering en financieringsactiviteiten en laat meerjarig het volgende beeld zien:
Kasstroomoverzicht | |||||||||
Bedragen x € 1.000 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||||
exploitatiesaldo | 797 | 1.241 | 1.228 | 1.434 | 1.767 | ||||
overige liquiditeitsmutaties reserves/voorzieningen | 10.238 | -6.624 | -5.834 | -328 | -1.672 | ||||
bij: afschrijvingen | 6.653 | 5.286 | 6.218 | 6.948 | 6.382 | ||||
bij:mutaties werkkapitaal | -1.016 | -175 | 3.096 | 2.468 | -735 | ||||
kasstroom uit operationele activiteiten | 16.672 | -271 | 4.708 | 10.523 | 5.742 | ||||
investeringen materiële vaste activa | -9.971 | -13.710 | -16.422 | -8.078 | -11.438 | ||||
desinvesteringen materiële vaste activa | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
mutatie financiële vaste activa | 562 | 9 | 9 | 0 | 0 | ||||
kasstroom uit investeringsactiviteiten | -9.409 | -13.701 | -16.413 | -8.078 | -11.438 | ||||
aflossing langlopende lening | -3.733 | -3.737 | -3.740 | -4.894 | -3.744 | ||||
kasstroom uit financieringsactiviteiten | -3.733 | -3.737 | -3.740 | -4.894 | -3.744 | ||||
Saldo 1 januari | 500 | 500 | 500 | 501 | 502 | ||||
mutaties in boekjaar | 3.530 | -17.709 | -15.445 | -2.450 | -9.440 | ||||
saldo 31 december | 4.030 | -17.209 | -14.945 | -1.949 | -8.938 | ||||
liquiditeitsbehoefte(langlopende lening) | 11.730 | 17.709 | 15.445 | 2.450 | 9.441 | ||||
saldo na aantrekken langlopende lening* | 15.760 | 500 | 500 | 501 | 503 | ||||
cumulatieve liquiditeitsbehoefte | 11.730 | 29.439 | 44.884 | 47.334 | 56.775 | ||||
|
---|
De langlopende leningen worden op de kapitaalmarkt gefinancierd.
Rentetoerekening
De rentelasten worden door middel van een rente omslagpercentage toegerekend aan de verschillende taakvelden.
Schema rentetoerekening Begrotingsjaar 2022 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
bedragen x € 1.000 | ||||
a. Externe rentelasten (korte en lange financiering) | 1.276 | 1.368 | 1.316 | 1.503 |
b. Externe rentebaten | -2 | -2 | -2 | -2 |
Saldo rentelasten en rentebaten | 1.274 | 1.366 | 1.314 | 1.501 |
Toegerekende rente grexen/projecten | -204 | -240 | -189 | -231 |
c2. Rente projectfinanciering | 0 | 0 | 0 | 0 |
c3. Rentebaat doorverstrekte leningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aan taakvelden toe te rekenen externe rente | 1.069 | 1.126 | 1.125 | 1.270 |
d1. Rente over eigen vermogen | 0 | 0 | 0 | 0 |
d2. rente over voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal aan taakvelden toe te rekenen rente | 1.069 | 1.126 | 1.125 | 1.270 |
e. De aan taakvelden toegerekende rente (renteomslag) | 1.528 | 1.634 | 1.757 | 1.770 |
f. Renteresultaat taakveld treasury | 459 | 508 | 632 | 500 |
Risicobeheer
In de wet Fido is een begrenzing opgenomen van kortlopende middelen die gemeente mogen opnemen, de zogenaamde kasgeldlimiet. De minister heeft de limiet vastgesteld op 8,5% van het begrotingstotaal. Voor de gemeente Vught wordt de kasgeldlimiet geraamd op:
(Bedragen x € 1.000) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Begrote lasten | 86.261 | 92.706 | 82.421 | 81.943 |
Kasgeldlimiet | 7.332 | 7.880 | 7.006 | 6.965 |
De renterisico-norm begrenst de rentegevoeligheid van de vaste schuldpositie van de gemeente. Het renterisico wordt bepaald door de som van het bedrag aan herfinanciering en het bedrag aan renteherziening op de vaste schuld. Het percentage is door de minister vastgesteld op 20% van het begrotingstotaal. Maximaal mag dus 20% van het begrotingstotaal in enig jaar aan rentegevoeligheid onderhevig zijn. De gemeente Vught heeft 12 lineaire leningen uitstaan tegen vaste renten. Het totaal geleende bedrag bedraagt op 1 januari 2022 € 68,7 miljoen. Doordat er in gelijke delen wordt afgelost lopen we een beperkt renterisico.
Berekening renterisiconorm (x € 1.000) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
10 | Begrote lasten | 86.261 | 92.706 | 82.421 | 81.943 |
11 | Het bij ministeriële regeling vastgesteld % | 20% | 20% | 20% | 20% |
12 | Renterisiconorm | 17.252 | 18.541 | 16.484 | 16.389 |
Berekening rente risico (x € 1.000) | |||||
1a | Renteherziening op vaste schuld o/g | 0 | 0 | 0 | 0 |
1b | renteherziening op vaste schuld u/g | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | renteherziening op vaste schuld (1a-1b) | 0 | 0 | 0 | 0 |
3a | Nieuw aangetrokken vaste schuld | 17.709 | 15.445 | 2.450 | 9.441 |
3b | Nieuw uitgezette vaste geldleningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 | Netto nieuw aangetrokken vaste schuld (3a-3b) | 17.709 | 15.445 | 2.450 | 9.441 |
5 | Betaalde aflossingen | 3.737 | 3.740 | 3.744 | 3.747 |
6 | Herfinanciering (laagste van 4 en 5) | 3.737 | 15.445 | 2.450 | 3.747 |
7 | Renterisico op de vaste schuld (2+6) | 3.737 | 15.445 | 2.450 | 3.747 |
8 | Renterisiconorm | 17.252 | 18.541 | 16.484 | 16.389 |
9a | Ruimte onder renterisiconorm (8-7) | 13.516 | 3.096 | 14.034 | 12.642 |
9b | Overschrijding renterisiconorm (7-8) | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uit bovenstaande berekening blijkt dat ons renterisico onder de renterisiconorm blijft.
Schatkistbankieren
Alle decentrale overheden zijn verplicht hun overtollige middelen (middelen die niet onmiddellijk nodig zijn voor de publieke taak) in de schatkist aan te houden.
Om het dagelijks kasverkeer te vereenvoudigen is er een drempelbedrag dat buiten de schatkist mag worden gehouden. Het drempelbedrag is een gemiddeld saldo per kwartaal. Voor de komende jaren wordt dit voor onze gemeente geraamd op:
Berekening drempelbedrag schatkistbankieren (* € 1.000) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Begrote lasten | 86.261 | 92.706 | 82.421 | 81.943 |
Drempelbedrag | 647 | 695 | 618 | 615 |