Wat mag het kosten?
Wonen | Realisatie | Begroting | Meerjarenbegroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
bedragen x | €1.000 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beheer overige gebouwen en gronden | Lasten | 857 | 928 | 801 | 792 | 631 | 623 |
Baten | -737 | -762 | -765 | -868 | -696 | -666 | |
Saldo | 120 | 166 | 36 | -76 | -66 | -43 | |
Verkeer en vervoer | Lasten | 2.577 | 3.967 | 3.504 | 3.618 | 3.682 | 3.822 |
Baten | -349 | -300 | -256 | -259 | -262 | -264 | |
Saldo | 2.228 | 3.667 | 3.249 | 3.359 | 3.420 | 3.558 | |
Openbaar vervoer | Lasten | 15.060 | 7.052 | 7.622 | 12.711 | 1.112 | 1.801 |
Baten | -1.699 | -210 | -185 | -6.428 | 0 | -57 | |
Saldo | 13.361 | 6.842 | 7.437 | 6.283 | 1.112 | 1.744 | |
Openbaar groen en (openlucht) recreatie | Lasten | 2.132 | 3.170 | 2.888 | 2.959 | 3.023 | 3.114 |
Baten | -200 | -427 | -61 | -62 | -63 | -56 | |
Saldo | 1.932 | 2.743 | 2.827 | 2.897 | 2.959 | 3.058 | |
Riolering | Lasten | 3.021 | 3.422 | 3.574 | 3.804 | 3.872 | 3.854 |
Baten | -4.047 | -4.456 | -4.443 | -4.555 | -4.626 | -4.626 | |
Saldo | -1.027 | -1.035 | -868 | -751 | -753 | -772 | |
Afval | Lasten | 2.825 | 3.184 | 3.242 | 3.284 | 3.375 | 3.388 |
Baten | -3.516 | -3.739 | -4.037 | -4.089 | -4.188 | -4.209 | |
Saldo | -691 | -555 | -795 | -805 | -814 | -821 | |
Milieubeheer | Lasten | 727 | 1.132 | 1.083 | 974 | 990 | 1.006 |
Baten | -226 | -23 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 501 | 1.109 | 1.083 | 974 | 990 | 1.006 | |
Begraafplaatsen en crematoria | Lasten | 10 | 14 | 15 | 15 | 15 | 15 |
Baten | -20 | -19 | -19 | -19 | -19 | -20 | |
Saldo | -10 | -5 | -4 | -4 | -4 | -4 | |
Ruimtelijke ordening | Lasten | 1.274 | 2.488 | 1.696 | 1.486 | 1.529 | 1.570 |
Baten | -441 | -1.025 | -144 | -147 | -149 | -151 | |
Saldo | 833 | 1.462 | 1.551 | 1.339 | 1.381 | 1.418 | |
Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | Lasten | 2.503 | 498 | 175 | 148 | 655 | 628 |
Baten | -4.152 | -464 | -175 | -527 | -1.237 | -735 | |
Saldo | -1.649 | 34 | 0 | -380 | -581 | -107 | |
Wonen en bouwen | Lasten | 1.601 | 2.477 | 1.755 | 1.756 | 1.775 | 1.812 |
Baten | -4.147 | -2.210 | -1.422 | -2.435 | -2.254 | -1.472 | |
Saldo | -2.546 | 267 | 333 | -679 | -478 | 340 | |
Totaal programma | Lasten | 32.588 | 28.330 | 26.355 | 31.545 | 20.659 | 21.634 |
Baten | -19.536 | -13.634 | -11.506 | -19.389 | -13.494 | -12.256 | |
Saldo | 13.052 | 14.696 | 14.849 | 12.156 | 7.165 | 9.378 | |
Verrekening met reserves | Lasten | 6.983 | 2.147 | 1.530 | 1.881 | 1.111 | 637 |
Baten | -15.162 | -8.728 | -8.509 | -6.387 | -1.263 | -1.775 | |
Saldo | -8.179 | -6.581 | -6.979 | -4.506 | -152 | -1.137 | |
Na verrekening met reserves | Lasten | 39.571 | 30.477 | 27.885 | 33.426 | 21.770 | 22.271 |
Baten | -34.698 | -22.362 | -20.015 | -25.775 | -14.756 | -14.031 | |
Saldo | 4.873 | 8.115 | 7.871 | 7.651 | 7.013 | 8.240 |
Ná de Kadernota zijn de volgende mutaties doorgevoerd op het programma Wonen:
Aanpassingen Programmabegroting | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Wonen | ||||
Software gebouwenbeheer | -19 | -12 | -12 | -13 |
Pachtopbrengst | -60 | -30 | -30 | -31 |
Grondstroken | 0 | 0 | 0 | 0 |
Exploitatie en (leegstands)beheer | 6 | -15 | 15 | 0 |
Verkoop en verhuur gronden | 29 | 33 | 33 | 34 |
Verzekering gebouwen | -6 | -6 | -6 | -6 |
Privatiseren volkstuinen | -5 | 0 | 0 | 0 |
Afval | 0 | 0 | 0 | 0 |
Klimaat- en energiebeleid | 0 | 0 | 0 | 0 |
UVP Omgevingsvisie | -130 | 0 | 0 | 0 |
Omgevingswet | -125 | 0 | 0 | 0 |
ICT omgevingswet | -20 | -40 | -40 | -40 |
Leges Rijksinfra | pm | pm | pm | pm |
Rijksinfra | -2 | -3 | -21 | 63 |
Totaal programma Wonen | -332 | -74 | -62 | 7 |
Mutaties Programmabegroting 2022
Beheer overige gebouwen en gronden
Software gebouwenbeheer
Er wordt een professionaliseringsslag gemaakt voor het beheer van het onroerend goed waarbij relevante data van diverse disciplines per pand beheerd worden in software. Hierdoor is een betere sturing en controle mogelijk.
Pachtopbrengsten
De reguliere pachtprijzen gaan met 5% omlaag in het Rivierengebied (Gement) en landelijk gezien mogen we de gronden in het zuidelijk veehouderijgebied (nu nog Helvoirt) met 10% laten stijgen tot een gedefinieerd maximum. Voor Helvoirt kiezen we voor een stijging van 3%.
In totaal leidt dit tot lagere pachtopbrengsten in 2022. Ook voor 2023, 2024 en 2025 verwachten wij een lagere opbrengst dan nu is begroot.
Verkoop en ingebruikgeving van stroken grond aan ProRail
Voor de aanpassingen aan het spoor heeft ProRail gronden van de gemeente nodig. Er worden gronden verkocht en in gebruik gegeven aan ProRail. Om samen met ProRail tot goede afspraken te komen, maken wij kosten. Bij de verkoop van de gronden en voor sommige locatie die we in gebruik geven, ontvangen wij opbrengsten. Deze baten/lasten van beide €25.000 zijn nog niet opgenomen in de begroting.
Veel gronden zullen ook kosteloos in gebruik worden gegeven aan ProRail, omdat het kleine stukken snippergroen nabij het spoor zijn.
Leegstandsbeheer voormalig basisschool de Baarzen
De Baarzen wordt tot eind 2023 beheerd door leegstandsbeheer.
Verhuur voormalige Basisschool Hertog van Brabant
De verhuur van de voormalige basisschool Hertog van Brabant zal ook in het eerste half jaar van 2024 worden voortgezet. Hierdoor nemen de exploitatielasten toe, maar hiertegenover staan huurinkomsten en servicekosten. Per saldo een voordeel. De gemeente huurt voor de seniorenbus een ruimte vanaf 2021 tot en met het eerste half jaar 2024.
Verkoop en verhuur gronden
De opbrengsten uit de verkoop en verhuur van gronden (reststroken en terrashuur) zijn structureel hoger. Om deze hogere structurele opbrengsten te realiseren nemen ook de lasten toe. Per saldo resteert een voordeel.
De huuropbrengsten van het pand aan de Theresialaan zijn verhoogd.
Verzekeringspremies
De verzekeringen van de panden zijn opnieuw aanbesteed. Hierdoor zijn de verzekeringspremies hoger.
Openbaar groen en (openlucht) recreatie
Privatisering volkstuinen
Met het privatiseren van de volkstuinen gaan kosten gepaard. Er moet een vereniging worden opgericht. Daarnaast zijn, een bestuur, statuten, inschrijving bij de notaris en de Kamer van Koophandel noodzakelijk (€ 5.000).
Afval
Inzameling restafval en GFT containers
De inzamelkosten van restafval en GFT zijn sterk toegenomen door een stijging van het aantal ledigingen (vooral GFT). Een verklaring is het afschaffen van diftar op GFT in 2020 en de toegenomen hoeveelheid afval als gevolg van de Coronacrisis. De extra kosten worden geschat op €86.000.
Verwerking GFT
De verwerkingskosten van GFT zijn lager dan verwacht. Hier wordt structureel €80.000 euro minder aan kosten verwacht.
Opbrengst oud papier
De opbrengst voor oud papier is sterk toegenomen. De verwachting is dat de papiermarkt niet op korte termijn instort. Daarom wordt €80.000 euro meer aan opbrengsten begroot.
In verband met de afgesproken 100% kostendekkendheid worden alle mutaties via de afvalstoffenheffing budgettair neutraal begroot.
Energie, klimaat en milieu
Om het klimaat- en energiebeleid (o.a. RES en warmtetransitie) uit te voeren, zijn extra middelen nodig. Het is nu nog onbekend welke extra uitvoeringsmiddelen gemeenten hiervoor van het Rijk ontvangen. Mogelijk worden deze middelen toegekend in de september- of decembercirculaire. Mocht dat nodig zijn, wordt middels een separaat raadsvoorstel gevraagd om deze middelen direct toe te voegen aan de begroting, zodat de uitvoering in 2022 voortgezet kan worden.
Ruimtelijke ordening
Omgevingsvisie
We stellen een omgevingsvisie op in 2023. De voorbereidingen vinden in 2022 plaats.
Omgevingswet
Op dit moment wordt hard gewerkt om de Omgevingswet te implementeren zodat per 1 juli 2022 minimaal in de geest van de Omgevingswet kan worden gewerkt. Na 1 juli 2022 gaat het ontwikkelen van de Omgevingswet door en zal lopen tot 1 januari 2030. De Omgevingswet raakt de gemeentelijke organisatie op meerdere vlakken. Niet alleen op het gebied van de invoeringskosten, ook op onderdelen van de structurele begroting.
Nu de Omgevingswet is uitgesteld, loopt ook de implementatieperiode langer door. Dit betekent dat we langer de tijd hebben voor de implementatie en hier ook meer aandacht aan kunnen besteden om tot een beter product te komen. Dit vergt echter wel extra inzet en dus kosten. We verwachten in 2022 € 125.000 nodig te hebben voor een succesvolle implementatie. Dit betekent ook dat de huidige begrote capaciteit deels over een langere periode kan worden uitgesmeerd. Het structurele effect op de exploitatie blijft vooralsnog op PM staan. Om hier een inschatting van te kunnen maken, moeten verschillende uitgangspunten bepaald worden. Dit wordt in 2022 opgepakt.
ICT/informatievoorziening Omgevingswet
Digitalisering is een belangrijk hulpmiddel voor een goede en eenvoudige uitvoering van de Omgevingswet. Het Omgevingsloket biedt initiatiefnemers juiste informatie over de kwaliteit van de leefomgeving en de daar geldende regels. De Omgevingswet schenkt daarom veel aandacht aan verbeterde digitalisering. Deze krijgt vorm in het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) waarvoor nieuwe applicaties moeten worden aangeschaft en nieuwe werkwijzen worden geïntroduceerd die zijn afgestemd op digitaal werken. Hiervoor is incidenteel budget (aanschaf software) en structureel budget (licenties, onderhoud) benodigd.
Leges Rijksinfra
Vanuit PHS en N65 zullen de komende jaren legesopbrengsten ontvangen worden. Daarnaast zullen er kosten gemaakt worden voor de vergunningverlening. Op dit moment is niet inzichtelijk hoe hoog deze opbrengst is en hoeveel de kosten bedragen.
Zowel de baten als lasten zijn daarom als PM post in deze begroting opgenomen.
Rijksinfra
Rijksinfra is opnieuw meerjarig doorgerekend. Het grootste deel van de geplande uitgaven loopt via de bestemmingsreserve Rijksinfra. Een deel van de projectkosten loopt via de exploitatie. Zie paragraaf 1.4.