Onroerende Zaak Belastingen
De heffingsgrondslag voor de onroerende zaakbelastingen is de waarde zoals die in het kader van de Wet Waardering Onroerende Zaken jaarlijks wordt vastgesteld. Er zijn twee onroerende zaakbelastingen, de gebruikersbelasting voor niet-woningen en de eigenarenbelasting voor woningen en niet-woningen. Daarbij passen we de drie onderstaande uitgangspunten toe:
Autonome ontwikkelingen
Conform bestaand beleid worden autonome ontwikkelingen gecompenseerd bij de tariefbepaling.
Areaal
Areaalontwikkelingen leiden in het geval van uitbreiding tot meeropbrengsten en in het geval van krimp tot minderopbrengsten. Areaal heeft derhalve geen effect op de lastendruk.
Indexatie
Het meerjarig begrotingsperspectief leidt ertoe dat met ingang van 2022 de inflatiecorrectie van 1,5% wordt toegepast.
Verwacht wordt dat de WOZ-waarden voor woningen naar waardepeildatum 1-1-2021 een stijging laten zien. Voor niet-woningen verwachten we een marktontwikkeling rond de nullijn. De marktontwikkeling heeft geen effect op de uiteindelijk te realiseren OZB-opbrengsten omdat waardestijging of -daling wordt verdisconteerd in de tarieven en daarmee heeft dit ook geen effect op de lastendruk.
Toeristenbelasting
De toeristenbelasting maakt onderdeel uit van de algemene dekkingsmiddelen. Er zijn op dit moment 8 belastingplichtigen van professioneel geëxploiteerde accommodaties. Door de coronapandemie is het aantal overnachtingen in 2020 fors gedaald. Deze scherpe daling van het zal afhankelijk van het verloop van de pandemie weer snel kunnen opveren. Het is de verwachting dat na afloop van de pandemie de overnachtingen zoals in 2018 en 2019 weer in beeld zullen komen. Dit gelet op de structurele aard van de stijging in de jaren vóór de pandemie. M.i.v. 2020 zijn nieuwe tarieven voor de toeristenbelasting vastgesteld. Het tarief is € 2,00 voor hotels en € 1,75 voor overige accommodaties.
Toeristenbelasting | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 * |
---|---|---|---|---|---|
aantal overnachtingen hotels | 98.932 | 104.612 | 104.068 | 77.861 | 77.000 |
aantal overnachtingen overige | 45.450 | 33.181 | 54.909 | 35.711 | 35.000 |
totaal | 144.382 | 137.793 | 158.977 | 113.572 | 112.000 |
* Vanwege de ondersteuning aan ondernemers in de coronacrisis zijn de aanslagen toeristenbelasting later opgelegd. Conform de besluitvorming wordt de gebruikelijke cyclus in 2022 hervat. Om deze reden zijn er nog geen cijfers over het jaar 2021 beschikbaar. Het aantal overnachtingen is vanwege de aanhoudende coronacrisis ingeschat op het niveau van 2020.
Afvalstoffenheffing
Afvalstoffenheffing is een bestemmingsheffing voor het verhalen van de kosten van de afvalinzameling en –verwerking. De afvalinzameling is in 2016 aanbesteed, op grond van de resultaten van de brede afvaldiscussie. In 2017 is de huis- aan huisinzameling gewijzigd. Het uitgangspunt voor de afvalstoffenheffing is maximaal 100% kostendekkende tarieven. De kosten van de milieustraat worden gedeeltelijk gedekt door tarieven aan de poort. We hanteren de principes “de vervuiler betaalt” en “afval is grondstof”. We bieden het door de burgers gewenste serviceniveau tegen zo laag mogelijke kosten. Het tarief bestaat uit een vastrecht en een variabel deel, op basis van volume en het aantal ledigingen. In 2020 zijn de tarieven gestegen om de dienstverlening kostendekkend aan te bieden. Het stijgen van de kosten en beleidsmatige keuzes liggen hieraan ten grondslag. De verzwaring van de lastendruk is evenredig over de belastingplichtigen worden verdeeld. Voor 2022 worden de tarieven aangepast om de heffing kostendekkend te laten blijven.
Kostendekkendheid x € 1.000 | Afvalstoffenheffing |
---|---|
Kosten taakveld(en) incl. (omslag) rente | 3.248 |
Inkomsten taakveld(en), excl. heffingen | 641 |
Directe kosten en inkomsten | 2.607 |
Overhead | 229 |
BTW | 560 |
Toe te rekenen kosten | 789 |
Totale kosten | 3.396 |
Opbrengst heffingen | 3.396 |
Mutatie egalisatievoorziening afval | 0 |
Totale inkomsten | 3.396 |
Dekkingspercentage | 100,0% |
Rioolheffing
Rioolheffing is een bestemmingsheffing om kosten voor een doelmatig werkende riolering en overige maatregelen ten aanzien van hemelwater en grondwater te verhalen. Artikel 228a Gemeentewet maakt een onderscheid tussen de waterketen (afvoer afvalwater) en het watersysteem (hemelwater en grondwater). Voor 2018 e.v. is een nieuw gemeentelijk rioleringsplan (GRP) opgesteld. In dit GRP zijn de volgende uitgangspunten voor de rioolheffing opgenomen:
- kostendekkende tarieven (maximaal 100%)
- heffingsgrondslag drinkwaterverbruik
- tarief voor bronnering
- principe “de vervuiler betaalt”
Eventuele risico’s en tekorten worden opgevangen door de voorziening riolering.
Kostendekkendheid x € 1.000 | Rioolheffing |
---|---|
Kosten taakveld(en) incl. (omslag) rente | 3.834 |
Inkomsten taakveld(en), excl.. heffingen | 41 |
Directe kosten en inkomsten | 3.792 |
Overhead | 217 |
BTW | 191 |
Toe te rekenen kosten | 408 |
Totale kosten | 4.201 |
Opbrengst heffingen | 4.421 |
Mutatie egalisatievoorziening riolering | -220 |
Totaal inkomsten | 4.201 |
Dekkingspercentage | 100,0% |
Leges
Bij de leges wordt onderscheid gemaakt tussen de leges algemene dienstverlening, dienstverlening fysieke leefomgeving (omgevingsvergunning) en overige dienstverlening. De legesverordening is opgebouwd uit deze drie titels.
Kruissubsidiëring binnen de diverse titels van de Legesverordening wordt op beperkte schaal toegepast, o.a. bij het tarief voor bouw gerelateerde omgevingsvergunningen. Kruissubsidiëring wordt o.a. toegepast om legesopbrengsten te maximaliseren en financiële prikkels positief dan wel negatief in te zetten. De kostendekking blijft op totaalniveau onder de 100%.
Kostendekkendheid x € 1.000 | Titel 1, algemene dienst verlening | Titel 2, dienst verlening fysieke leefomgeving/ omgevings vergunning | Titel 3, dienstverlening onder Europese diensten richtlijn | Totaal leges verordening |
---|---|---|---|---|
Kosten taakveld(en) incl. (omslag) rente | 788 | 687 | 96 | 1571 |
Opbrengsten taakveld(en), excl. heffingen | 157 | 0 | 0 | 157 |
Directe kosten en opbrengsten | 631 | 687 | 96 | 1.414 |
Overhead incl. (omslag) rente | 489 | 582 | 49 | 1.120 |
BTW | 8 | 8 | 8 | 23 |
Toe te rekenen kosten | 496 | 590 | 57 | 1.143 |
Totaal kosten en opbrengsten | 1.128 | 1.277 | 153 | 2.558 |
Opbrengst heffingen | 304 | 1.327 | 19 | 1.650 |
Dekkingspercentage | 27% | 104% | 12% | 65% |
Begraafplaatsen / grafrechten
De gemeente Vught exploiteert één algemene begraafplaats. Er wordt gestreefd naar een kostendekkende exploitatie van deze begraafplaats. Om te komen tot kostendekkende tarieven zijn de grafrechten de afgelopen drie jaar verhoogd. De kostendekking zoals opgenomen in de tabel is gebaseerd op een 100% kostendekkende exploitatie inclusief overhead. De geraamde opbrengsten zijn gebaseerd op 5 begravingen per jaar en 12 verlengingen.
Kostendekkendheid x € 1.000 | Begraafplaatsen |
---|---|
Kosten taakveld(en) incl. (omslag) rente | 15 |
Inkomsten taakveld(en), excl. Heffingen | 0 |
Directe kosten | 15 |
Overhead incl. (omslag) rente | 3 |
BTW | 0 |
Toe te rekenen kosten | 3 |
Totale kosten | 18 |
Opbrengst grafrechten | 19 |
Dekkingspercentage | 107% |
Reclameheffing
In 2013 is voor het centrum van Vught een reclameheffing ingevoerd. De opbrengsten van deze reclameheffing (na aftrek van perceptiekosten en oninbaar) worden afgedragen aan het centrummanagement. Het centrummanagement gebruikt deze middelen voor investeringen en activiteiten die positief bijdragen aan de leefbaarheid en aantrekkingskracht van het centrum. Het tarief voor de reclameheffing is sinds 2013 € 1,26 per € 1.000 WOZ-waarde. Om onevenredigheid in belastingheffing te beperken is een minimum van € 126 en een maximum van € 1.250 ingevoerd.