Paragrafen

Lokale heffingen

Onroerende Zaak Belastingen
De heffingsgrondslag voor de onroerende zaakbelastingen is de waarde zoals die in het kader van de Wet Waardering Onroerende Zaken jaarlijks wordt vastgesteld. Er zijn twee onroerende zaakbelastingen, de gebruikersbelasting voor niet-woningen en de eigenarenbelasting voor woningen en niet-woningen. Daarbij passen we de drie onderstaande uitgangspunten toe:

Autonome ontwikkelingen
Conform bestaand beleid worden autonome ontwikkelingen gecompenseerd bij de tariefbepaling.

Areaal
Areaalontwikkelingen leiden in het geval van uitbreiding tot meeropbrengsten en in het geval van krimp tot minderopbrengsten. Areaal heeft derhalve geen effect op de lastendruk.

Indexatie
Het meerjarig begrotingsperspectief leidt ertoe dat met ingang van 2022 de inflatiecorrectie van 1,5%  wordt toegepast.

Verwacht wordt dat de WOZ-waarden voor woningen naar waardepeildatum 1-1-2021 een stijging laten zien. Voor niet-woningen verwachten we een marktontwikkeling rond de nullijn. De marktontwikkeling heeft geen effect op de uiteindelijk te realiseren OZB-opbrengsten omdat waardestijging of -daling wordt verdisconteerd in de tarieven en daarmee heeft dit ook geen effect op de lastendruk.

Toeristenbelasting
De toeristenbelasting maakt onderdeel uit van de algemene dekkingsmiddelen. Er zijn op dit moment 8 belastingplichtigen van professioneel geëxploiteerde accommodaties. Door de coronapandemie is het aantal overnachtingen in 2020 fors gedaald. Deze scherpe daling van het zal afhankelijk van het verloop van de pandemie weer snel kunnen opveren. Het is de verwachting dat na afloop van de pandemie de overnachtingen zoals in 2018 en 2019 weer in beeld zullen komen. Dit gelet op de structurele aard van de stijging in de jaren vóór de pandemie. M.i.v. 2020 zijn nieuwe tarieven voor de toeristenbelasting vastgesteld. Het tarief is € 2,00 voor hotels en € 1,75 voor overige accommodaties.

Toeristenbelasting

2017

2018

2019

2020

2021 *

aantal overnachtingen hotels

98.932

104.612

104.068

77.861

77.000

aantal overnachtingen overige

45.450

33.181

54.909

35.711

35.000

totaal

144.382

137.793

158.977

113.572

112.000

* Vanwege de ondersteuning aan ondernemers in de coronacrisis zijn de aanslagen toeristenbelasting later opgelegd. Conform de besluitvorming wordt de gebruikelijke cyclus in 2022 hervat. Om deze reden zijn er nog geen cijfers over het jaar 2021 beschikbaar. Het aantal overnachtingen is vanwege de aanhoudende coronacrisis ingeschat op het niveau van 2020.

Afvalstoffenheffing
Afvalstoffenheffing is een bestemmingsheffing voor het verhalen van de kosten van de afvalinzameling en –verwerking. De afvalinzameling is in 2016 aanbesteed, op grond van de resultaten van de brede afvaldiscussie. In 2017 is de huis- aan huisinzameling gewijzigd. Het uitgangspunt voor de afvalstoffenheffing is maximaal 100% kostendekkende tarieven. De kosten van de milieustraat worden gedeeltelijk gedekt door tarieven aan de poort. We hanteren de principes “de vervuiler betaalt” en “afval is grondstof”. We bieden het door de burgers gewenste serviceniveau tegen zo laag mogelijke kosten. Het tarief bestaat uit een vastrecht en een variabel deel, op basis van volume en het aantal ledigingen. In 2020 zijn de tarieven gestegen om de dienstverlening kostendekkend aan te bieden. Het stijgen van de kosten en beleidsmatige keuzes liggen hieraan ten grondslag. De verzwaring van de lastendruk is evenredig over de belastingplichtigen worden verdeeld. Voor 2022 worden de tarieven aangepast om de heffing kostendekkend te laten blijven.

Kostendekkendheid x € 1.000

Afvalstoffenheffing

Kosten taakveld(en) incl. (omslag) rente

3.248

Inkomsten taakveld(en), excl. heffingen

641

Directe kosten en inkomsten

2.607

Overhead 

229

BTW

560

Toe te rekenen kosten

789

Totale kosten

3.396

Opbrengst heffingen

3.396

Mutatie egalisatievoorziening afval

0

Totale inkomsten

3.396

Dekkingspercentage

100,0%

 
Rioolheffing
Rioolheffing is een bestemmingsheffing om kosten voor een doelmatig werkende riolering en overige maatregelen ten aanzien van hemelwater en grondwater te verhalen. Artikel 228a Gemeentewet maakt een onderscheid tussen de waterketen (afvoer afvalwater) en het watersysteem (hemelwater en grondwater). Voor 2018 e.v. is een nieuw gemeentelijk rioleringsplan (GRP) opgesteld. In dit GRP zijn de volgende uitgangspunten voor de rioolheffing opgenomen:

  • kostendekkende tarieven (maximaal 100%)
  • heffingsgrondslag drinkwaterverbruik
  • tarief voor bronnering
  • principe “de vervuiler betaalt”

Eventuele risico’s en tekorten worden opgevangen door de voorziening riolering.

Kostendekkendheid x € 1.000

Rioolheffing

Kosten taakveld(en) incl. (omslag) rente

3.834

Inkomsten taakveld(en), excl.. heffingen

41

Directe kosten en inkomsten

3.792

Overhead 

217

BTW

191

Toe te rekenen kosten

408

Totale kosten

4.201

Opbrengst heffingen

4.421

Mutatie egalisatievoorziening riolering

-220

Totaal inkomsten

4.201

Dekkingspercentage

100,0%

Leges

Bij de leges wordt onderscheid gemaakt tussen de leges algemene dienstverlening, dienstverlening fysieke leefomgeving (omgevingsvergunning) en overige dienstverlening. De legesverordening is opgebouwd uit deze drie titels.
Kruissubsidiëring binnen de diverse titels van de Legesverordening wordt op beperkte schaal toegepast, o.a. bij het tarief voor bouw gerelateerde omgevingsvergunningen. Kruissubsidiëring wordt o.a. toegepast om legesopbrengsten te maximaliseren en financiële prikkels positief dan wel negatief in te zetten. De kostendekking blijft op totaalniveau onder de 100%.

Kostendekkendheid x € 1.000

Titel 1, algemene dienst verlening

Titel 2, dienst verlening fysieke leefomgeving/ omgevings vergunning

Titel 3, dienstverlening onder Europese diensten richtlijn

Totaal leges verordening

Kosten taakveld(en) incl. (omslag) rente

788

687

96

1571

Opbrengsten taakveld(en), excl. heffingen

157

0

0

157

Directe kosten en opbrengsten

631

687

96

1.414

Overhead incl. (omslag) rente

489

582

49

1.120

BTW

8

8

8

23

Toe te rekenen kosten

496

590

57

1.143

Totaal kosten en opbrengsten

1.128

1.277

153

2.558

Opbrengst heffingen

304

1.327

19

1.650

Dekkingspercentage

27%

104%

12%

65%

Begraafplaatsen / grafrechten
De gemeente Vught exploiteert één algemene begraafplaats. Er wordt gestreefd naar een kostendekkende exploitatie van deze begraafplaats. Om te komen tot kostendekkende tarieven zijn de grafrechten de afgelopen drie jaar verhoogd. De kostendekking zoals opgenomen in de tabel is gebaseerd op een 100% kostendekkende exploitatie inclusief overhead. De geraamde opbrengsten zijn gebaseerd op 5 begravingen per jaar en 12 verlengingen.

Kostendekkendheid x € 1.000

Begraafplaatsen

Kosten taakveld(en) incl. (omslag) rente

15

Inkomsten taakveld(en), excl. Heffingen

0

Directe kosten

15

Overhead incl. (omslag) rente

3

BTW

0

Toe te rekenen kosten

3

Totale kosten

18

Opbrengst grafrechten

19

Dekkingspercentage

107%

Reclameheffing
In 2013 is voor het centrum van Vught een reclameheffing ingevoerd. De opbrengsten van deze reclameheffing (na aftrek van perceptiekosten en oninbaar) worden afgedragen aan het centrummanagement. Het centrummanagement gebruikt deze middelen voor investeringen en activiteiten die positief bijdragen aan de leefbaarheid en aantrekkingskracht van het centrum. Het tarief voor de reclameheffing is sinds 2013 € 1,26 per € 1.000 WOZ-waarde. Om onevenredigheid in belastingheffing te beperken is een minimum van € 126 en een maximum van € 1.250 ingevoerd.

Deze pagina is gebouwd op 12/22/2021 12:16:51 met de export van 12/22/2021 12:10:18