Inleiding
In deze paragraaf wordt aangegeven op welke wijze de kapitaalgoederen in de openbare ruimte worden onderhouden. Hiervoor zijn beleids- en beheerplannen vastgesteld en voor de uitvoering zijn de benodigde financiële middelen beschikbaar gesteld.
We onderscheiden de volgende beheersdisciplines:
- Wegen
- Openbare verlichting
- Civieltechnische kunstwerken
- Riolering (incl. water)
- Groen en bomen
- Speelvoorzieningen
- Verkeers- en Vervoersplan (incl. parkeren)
Per beheerdiscipline gaan we nader in op de beleidskaders en ontwikkelingen, de prestaties en kwaliteit en de financiën. Er wordt afgesloten met een meerjarenoverzicht van de projecten in de openbare ruimte.
Wegen
Beleidskader
Het groot onderhoud van wegen vindt plaats volgens de systematiek van het wegbeheer van het CROW. Hierdoor wordt op een rationele manier kennis verkregen over waar, wanneer, welke maatregelen moeten worden getroffen om volgens de vooraf gestelde norm het afgesproken onderhoudsniveau te bereiken. De systematiek geeft daarbij aan welke middelen hiervoor noodzakelijk zijn.
Prestaties en kwaliteit
Aan het beheer van verharde wegen ligt de beleidskeuze vast die door de gemeenteraad op 24 april 2003 is gemaakt, waarbij de prioritering binnen de kwaliteitscriteria zijn vastgelegd. Daarin is de doelstelling van het beheer vastgelegd om het Vughtse wegennet te laten voldoen aan wat als 'normaal' mag worden beschouwd. Het jaarlijks onderhoud is gekoppeld aan een tweejaarlijkse globale inspectie van het wegenbestand, wat begin 2021 plaatsvond. Onderstaande kwaliteit cijfers zijn gebaseerd op de tweejaarlijkse globale inspectie van 2021.
Kwaliteit asfaltverharding | 2017 | 2019 | 2021 | Evenwichtig wegennet | Kwaliteit elementen | 2017 | 2019 | 2021 | Evenwichtig wegennet | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A+ | 59% | 55% | 53% | 20% | A+ | 54% | 54% | 61% | 10% | |
A | 21% | 19% | 8% | 60% | A | 29% | 22% | 15% | 77% | |
B | 8% | 16% | 29% | 12% | B | 2% | 18% | 20% | 8% | |
C | 1% | 4% | 1% | 8% | C | 0% | 1% | 0% | 5% | |
D | 11% | 7% | 9% | 0% | D | 15% | 6% | 4% | 0% |
Kwaliteitsniveau volgens CROW richtlijnen:
A+: geen schade
A: enige schade, maar de waarschuwingsgrens is nog niet overschreden
B: waarschuwingsgrens is overschreden: binnen vijf jaar is onderhoud nodig
C: richtlijn is overschreden: binnen twee jaar is groot onderhoud nodig
D: richtlijn is meer dan één klasse overschreden: er is direct groot onderhoud nodig
Voor onverharde wegen wordt in 2022 een beleidskader aan de raad voorgelegd, inclusief bijbehorende meerjarenonderhoudsplanning (MJOP). Extra aandacht gaat er gegeven worden aan het asfalt areaal welke het kwaliteitsniveau D heeft. Omdat diverse wegen die dit kwaliteitsniveau hebben in het buitengebied gelegen zijn gaat afgewogen worden of deze een onverharde status zouden kunnen krijgen.
Financiën
Voor het onderhoud van de wegen zijn jaar gebonden budgetten beschikbaar. Voor de investeringen zijn jaarlijks investeringskredieten beschikbaar.
Wegen x € 1.000 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Onderhoud wegen | 366 | 370 | 375 | 379 |
Investering wegen | 816 | 828 | 841 | 853 |
Openbare verlichting
Beleidskader en ontwikkelingen
Het beheerplan openbare verlichting geeft kaders voor de openbare verlichting, binnen en buiten de bebouwde kom, die aansluiten op landelijke wetgeving. Met het beheerplan wordt aangegeven waar de openbare verlichting aan moet voldoen om zo goed mogelijk te functioneren.
Prestaties en kwaliteit
De kwaliteit van de verlichting laat zich uitdrukken in een percentage in dienst (brandt wel/ brandt niet). Hierop wordt jaarlijks gemeten en gerapporteerd, de huidige score ligt hoger dan 99%. De doelstelling is deze score de komende jaren te handhaven. Invulling gaat er gegeven worden aan het verledden van het areaal om de doelstelling om in 2030 volledig verled te kunnen zijn.
Financiën
Er is er investeringskrediet beschikbaar voor de openbare verlichting en daarnaast is er ook een investeringskrediet voor het verledden van de openbare verlichting.
Openbare verlichting x € 1.000 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Investering openbare verlichting | 236 | 239 | 243 | 247 |
Investering verledden openbare verlichting | 63 | 64 | 65 | 66 |
Civieltechnische kunstwerken
Beleidskader en ontwikkelingen
Periodiek wordt aan de hand van een visueel uitgevoerde inspectie de meerjarenonderhoudsplanning geactualiseerd. Een beleidsplan waarin inzicht geven wordt in de samenhang tussen de grootte van het areaal, de kwaliteit en financiën voor het beheren van de civieltechnische kunstwerken ontbreekt. Gestuurd wordt op een veilig gebruik met een doelmatige uitstraling. Een beleidsplan hiervoor gaat in 2022 opgesteld worden.
Prestaties en kwaliteit
De kwaliteit en veiligheid van het areaal is beneden het basisniveau geraakt waardoor op diverse plaatsen, een veilig gebruik van de oeververbindingen in het geding is. In 2022 dient verder invulling gegeven te gaan worden aan het uitvoeren van verificatieberekeningen van de verkeersbruggen zodat vastgesteld kan worden hoe het gesteld is met de constructieve veiligheid. Naar gelang de uitkomsten van het onderzoek gaan maatregelen getroffen worden.
Financiën
Onderhoud civieltechnische kunstwerken
In onderstaande tabel in de stand van de voorziening en de stortingen en ontrekkingen voor de komende jaren opgenomen. De onttrekkingen zijn opgesteld op basis van het meest actuele onderhoudsprogramma.
Civieltechnische kunstwerken x € 1.000 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Beginsaldo voorziening | 112 | 184 | 263 | 341 |
Storting | 160 | 160 | 161 | 161 |
Onttrekking | 87 | 82 | 82 | 82 |
Eindsaldo voorziening | 184 | 263 | 341 | 420 |
Vervanging civieltechnische kunstwerken
Voor de vervanging van civieltechische kunstwerken de volgende investeringen begroot voor de komende jaren.
Civieltechnische kunstwerken x € 1.000 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Investeringen civieltechnische kunstwerken | 27 | 33 | 836 | 167 |
Riolering (incl. water)
Beleidskader en ontwikkelingen
In het verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) 2018-2023 is de zorgplicht voor afvalwater, hemelwater en grondwater van de Wet milieubeheer en de Waterwet vertaald in visie en beleid voor de Vughtse riolering en wateren.
De samenvoeging met Helvoirt en nieuwe landelijke- en lokale ontwikkelingen op het gebied van water en riolering zijn redenen om het vGRP te actualiseren. De opvolger van het vGRP wordt het Programma Water en Riolering (PWR). In een PWR zet de gemeente uiteen hoe zij de komende jaren invulling geeft aan haar hemelwaterzorgplicht, afvalwaterzorgplicht, en grondwaterzorgplicht.
Om invulling te geven aan de duurzaamheidsambities is de Nota Vught Klimaatadaptief opgesteld. Deze is in 2019 door de gemeenteraad vastgesteld.
Prestaties en kwaliteit .
- Volledige scheiding van afvalwater en hemelwater op lange termijn. We streven ernaar om de overlast door foutieve aansluitingen in de komende circa 20 jaar te minimaliseren, daarvoor hebben we een subsidieregeling. Het kost meer tijd dan eerder voorzien, omdat uit onderzoek is gebleken dat de hoeveelheid foutieve aansluitingen groter is.
- We vervangen en onderhouden rioolgemalen en riolering die in slechte staat verkeert. We vervangen 2 % per jaar, zodat de gemiddelde kwaliteit toeneemt. We doen de werkzaamheden zoveel mogelijk gebiedsgericht, met verbetering voor weginrichting, verlichting en groen.
- We zorgen ervoor dat bij die theoretische bui, die eenmaal per twee jaar optreedt, geen water op straat voorkomt. We voorkomen schade door hevige regenval, door bij vervanging van riolering te beoordelen of extra grote riolering nodig is.
- We meten de grondwaterstanden en analyseren de gegevens, met het oog op de plannen met de Rijksinfrastructuur en de andere (woningbouw) ontwikkelingen.
Water
- We vervangen de hemelwaterriolering zodanig dat de waterkwaliteit verbetert. We nemen extra verbindingen en berging in vijvers mee in projecten. We vervangen de beschoeiing ongeveer elke 20 jaar en baggeren regelmatig, elke 10 jaar.
Financiën
Voor de riolering zijn jaarlijks investeringskredieten beschikbaar voor riolering, pompen en gemalen. Voor de wateren zijn voor beschoeiingen jaarlijks investeringskredieten beschikbaar en voor baggeren een jaar gebonden budget. We hebben afgelopen jaren bijna alle grotere watergangen gebaggerd, daarom is er komende jaren minder budget nodig.
Riolering en water x € 1.000 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Riolering | ||||
Investering riolering | 2.793 | 2.823 | 2.866 | 2.909 |
Investering pompen en gemalen | 321 | 325 | 343 | 348 |
Water | ||||
Investering beschoeiingen | 124 | 126 | 127 | 129 |
Onderhoudsbudget baggeren | 46 | 48 | 37 | 37 |
Groen en bomen
Beleidskader en ontwikkelingen
Nota Groen ‘Groen verbindt’ 2016 en de waardevolle bomenlijst 2016 vormen een adequaat sturingsmechanisme voor het product openbaar groen. Om het groenonderhoud in de openbare ruimte zo efficiënt mogelijk uit te voeren, vindt het onderhoud en beheer van het groen plaats op basis van deze Nota Groen, de monumentale en waardevolle bomenlijst, het beheersysteem en de vastgestelde beeldkwaliteitsnormen. De Nota Groen wordt in 2022 geactualiseerd. Het onderwerp groenbeheer wordt hierin meegenomen.
Om de ecologische kwaliteit (biodiversiteit) van het groen te versterken is de Nota biodiversiteit opgesteld. Deze is in 2017 door de gemeenteraad vastgesteld.
Prestaties en kwaliteit
Gebied | Kwaliteitsniveau |
---|---|
Centra | A - kwaliteit |
Wijken | B - kwaliteit |
Buitengebied en overgang buitengebied | C - kwaliteit |
Financiën
Voor investeringen in het groenareaal zijn de onderstaande kredieten beschikbaar.
Groen x € 1.000 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Investering groen | 250 | 254 | 258 | 262 |
Speelvoorzieningen
Beleidskader en ontwikkelingen
Eigenaren en beheerders van speelvoorzieningen zijn verplicht alle speelvoorzieningen, die openbaar toegankelijk zijn, aantoonbaar te laten voldoen aan het Warenwetbesluit Attractie- en Speeltoestellen (WAS). De wet verplicht daarom de eigenaar en/of de beheerder een logboek bij te houden van elk speeltoestel.
Prestaties en kwaliteit
In het beheerplan speelvoorzieningen is weergegeven welke speelvoorzieningen gedurende deze periode worden vervangen. De huidige gemiddelde kwaliteit van de speelvoorzieningen is hieronder weergegeven.
Uitstekend | Goed | Voldoende | Onvoldoende | Slecht | |||
Kwaliteit speelvoorzieningen | X |
Financiën
Voor de investeringen in speelvoorzieningen zijn de onderstaande kredieten beschikbaar.
Spelen x € 1.000 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Investering speelvoorzieningen | 58 | 59 | 60 | 61 |
Verkeer- en vervoersplan (incl. parkeren)
Beleidskader en ontwikkelingen Verkeer
In het VVP 2014 – 2018 is het beleid vastgelegd. Kernbegrippen in het plan zijn bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid. Aanpassingen voor de afwikkeling van het verkeer tussen Vught-Noord en het centrum ten gevolge van intensivering van het railverkeer zijn noodzakelijk. In het plan zijn de modaliteiten op elkaar afgestemd en zijn duidelijke keuzes betreffende de verschillende modaliteiten in relatie tot gebieden/trajecten binnen de gemeentegrenzen gemaakt.
Prestaties en kwaliteit
In het VVP is bepaald dat de gemeente aansluit bij het landelijke beleid en de daarin gestelde
doelstellingen qua verkeersveiligheid. De landelijke doelstelling geldt voor 2020 en gaat
uit van 45% minder doden en 34% minder ziekenhuisgewonden ten opzichte van het
driejaarlijks gemiddelde over de jaren 2001, 2002 en 2003.
Beleidskader en ontwikkelingen Parkeren
In 2013 is het nieuwe parkeerbeleid 2013-2022 vastgesteld. Goed parkeerbeleid is van essentieel belang voor onder andere het functioneren van het centrum, de kwaliteit van de woonomgeving, het economisch functioneren van werkgebieden en het stimuleren van het gebruik van fiets en openbaar vervoer. Het parkeerbeleid draagt bij aan het versterken van de stedelijke vitaliteit en zorgt voor een optimale benutting van de infrastructuur. In de ‘parkeernota’ zijn de parkeernormen opgenomen.
Prestaties en kwaliteit
De nota Parkeerbeleid stelt dat minimaal 95% van de parkeerders in de parkeerschijfzone op een juiste wijze parkeert (korter dan de maximum toegestane parkeerduur) bij een maximale handhavingsinzet van gemiddeld 2 uur per parkeerplaats per jaar.
Verder geldt bij besluitvorming als toetsingskader dat uitbreiding van de maximaal toegestane parkeerschijfduur wordt overwogen als 10% langer parkeert dan 70 min (op basis van de huidige situatie).
Financiën
Voor investeringen in verkeer en parkeren zijn de onderstaande kredieten beschikbaar.
Verkeer en parkeren x € 1.000 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Investering verkeer (incl. parkeren) | 258 | 262 | 266 | 270 |
Meerjarenoverzicht projecten in de openbare ruimte
In onderstaande tabel zijn alle projecten in de openbare ruimte voor de komende jaren opgenomen. Hierbij is aangegeven in welke jaren de (resterende) werkzaamheden gepland staan en wat het totale krediet is van het project. De uitgaven op deze projecten worden bekostigd vanuit de investeringskredieten MOR voor wegen, riolering, verlichting, groen etc. Onder de tabel wordt een toelichting gegeven op de projecten.
Project | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Totaal krediet |
---|---|---|---|---|---|
Dorpsstraat | 342.500 | ||||
Boslaan | 1.055.800 | ||||
Martinilaan | 983.900 | ||||
De Bréautélaan | 1.743.500 | ||||
Kampdijklaan | 1.408.700 | ||||
Loonsebaan | 1.558.200 | ||||
Pepereind | 1.266.000 | ||||
Vondelstraat-Sniedersstraat | 1.069.000 | ||||
Emmasingel eo | 3.702.200 | ||||
Baron van Hövellplein en Dr Hillenlaan | 1.427.000 | ||||
Ruidigerdreef asfaltvervanging | 450.000 | ||||
Fietspad Drongelens pad | 1.680.000 | ||||
Baggeren Buitengracht Fort Isabella | 450.000 | ||||
Aanleg brug fort Isabella | 458.000 | ||||
Vervangen brug Deutersestraat | 836.000 | ||||
Vervangen houten brug St. Lambertusstr | 30.000 | ||||
Vervangen houten brug Pieter Vreedesingel | 50.000 | ||||
Vervangen houten brug Oude Loonsebaan | 27.000 | ||||
Vervangen houten brug Karel Kuperbrug | 33.000 | ||||
Vervangen houten brug Pepereind | 64.000 | ||||
Vervangen houten brug St.Lambertusstraat | 35.000 | ||||
Vervangen houten brug Klein Brabant | 14.000 | ||||
Vervangen houten brug Driesedam | 54.000 |
Toelichting op de projecten
Dorpsstraat
Het project Dorpsstraat betreft de renovatie van het parkeerterrein achter de voormalige bibliotheek. Samen met de omwonenden is hier in 2018 en 2019 een ontwerp gemaakt. Nadat de inmiddels gestarte verbouwing van de bibliotheek gereed is, wordt het parkeerterrein van de nieuwe inrichting voorzien. Naar verwachting is dit in 2022 het geval.
Boslaan
Het integrale project Boslaan voorziet in rioolvervanging en bovengrondse herinrichting als 50 km/u weg. Het project is gekoppeld aan de werkzaamheden aan de N65. Het project is op te knippen in twee delen: het gedeelte ten noordwesten van de overweg / aansluiting met de Loonsebaan, en het gedeelte tussen de overweg en het Snippenlaantje. Bijkomend aandachtspunt is bereikbaarheid PI.
Martinilaan
Het integrale project Martinilaan kent eveneens een koppeling met de ombouw van de N65. De Martinilaan wordt mogelijk deels ingericht als fietsstraat. Het traject loopt van de N65 tot aan de ovonde. De ombouw van de Martinilaan staat gepland om aansluitend op de realisatie van de N65 te doen.
De Bréautélaan
Het integrale project de Bréautélaan omvat meer dan enkel de Bréautélaan, ook een deel van de Middenweg en de Heiweg. De de Bréautélaan wordt ingericht als fietsstraat. Evenals bij de Zonneweilaan moet er een klimaat adaptieve hemelwaterverbinding gerealiseerd worden tussen de verdiepte kuip van de N65 en de Vughtse Heide. Realisatie voorafgaand aan de N65.
Kampdijklaan
Het integrale project Kampdijklaan is een project in de invloedsfeer van de werkzaamheden PHS. Structuurbepalend groen vergt hier een slimme oplossing. De Kampdijklaan wordt waarschijnlijk ingericht als fietsstraat. Qua planning is dit project redelijk autonoom. Sluit wel aan op conditioneringswerkzaamheden ten behoeve van PHS aan zowel de Willem III-laan als de verlengde Kampdijklaan. Wortelopdruk en rioolstoringen geven dit project een hoge prioriteit.
Loonsebaan
Integraal project Loonsebaan betreft twee trajecten, te weten: rotonde Postweg-Loyolalaan en Aert Heymlaan-Kampdijklaan. Ook dit project ligt onder de invloedsfeer van PHS, is daarnaast redelijk autonoom. Logisch moment van realisatie is vanaf het moment dat de overweg Loonsebaan komt te vervallen.
Pepereind Cromvoirt
Ook Pepereind is een integraal project. Ook hier een markante bomenrij, beperkte profielbreedte enz. Met bewoners uit Cromvoirt is een ontwerp uitgedacht wat voorziet in scheiding van voet fiets en autoverkeer. Voor deze optie is grondaankoop noodzakelijk. Binnen de invloedsfeer van N65 en brug Deutersestraat. Bijkomend aandachtspunt is bereikbaarheid PI.
Vondelstraat-Sniedersstraat
Integraal project, veel rioolstoringen, geen relatie met Rijksinfra, dit project is autonoom in te plannen.
Emmasingel en omgeving
Integraal project, onderhoudsniveau wegen en riolering matig, minimale relatie met Rijksinfra, autonoom in te plannen.
Baron van Hövellplein en Dr Hillenlaan
Werkzaamheden aan de openbare ruimte volgen bouwactiviteiten.
Ruidigerdreef
Sectoraal wegenwerk (asfalt) project vergt nadrukkelijke afstemming in relatie tot natuurwaarden. In 2021 door de omgevingsdienst on hold gezet, uitvoering doorgeschoven naar 2022.
Fietspad Drongelenspad
Sectoraal wegenwerk, de fietspaden op de dijk langs het Drongelens kanaal vergen groot onderhoud. Gezien de lengte van het traject vergt dit een grote sectorale investering.
Baggeren Buitengracht Fort Isabella
Samen met de waterschappen Aa en Maas en De Dommel worden klimaat adaptieve maatregelen genomen. Het Baggeren van de Buitengracht Fort Isabella zorgt voor een vertraagde afvoer van Vughts regenwater naar het Drongelens Afwateringskanaal. Het project wordt gefinancierd door zowel de waterschappen als de gemeente Vught.
Aanleg brug Fort Isabella
In samenwerking met de Provincie, Gemeente Den Bosch, de Isabella Groep en het Waterschap wordt gewerkt aan de realisatie van een recreatieve fiets/voetgangersbrug. Aansluitend op de ruimtelijke procedure kan dit project vermarkt worden.
Vervangen brug Deutersestraat
De brug Deutersestraat is aan vervanging toe, nadat het ontwerptraject doorlopen is, wordt de vervanging gerealiseerd. Gezien het aanmerkelijke belang van deze verbinding heeft deze vervanging een hoge prioriteit.
Diverse vervanging houten bruggen
De vervanging van diverse houten bruggen staat gepland voor de komende jaren.