Organisatieontwikkeling
In 2021 is een, mede door Corona, voorzichtige start gemaakt met het 'programma organisatieontwikkeling 2021-2023'. Dit fungeert als een paraplu waaronder een aantal majeure projecten zijn ondergebracht die betrekking hebben op de ontwikkeling van de organisatie. Op deze manier wordt de samenhang en integraliteit geborgd. De projecten zijn bepalend voor enerzijds de focus op zaken en anderzijds voor de structuur en werkprocessen van de ambtelijke organisatie. In 2022 wordt hier volop verder aan gewerkt. Hieronder worden ze in het kort toegelicht.
Visieontwikkeling
Een visie geeft richting en inspiratie aan de interne organisatie. Het geeft een beeld van de toekomst weer en hoe we daar willen komen. In 2021 wordt deze opgesteld en vanaf 2022 wordt het tot in de haarvaten van de organisatie verkondigd en verwerkt in het dagelijkse denken en handelen.
Omgevingswet
Deze wet betekent een grote wijziging in het denken over en doen in, het ruimtelijk domein. De voorbereidingen voor de implementatie van de wet zijn al geruime tijd bezig. De wet wordt op
1 juli 2022 van kracht. Het jaar 2022 zal in het teken staan van eventuele wijzigingen in de structuur, de werkprocessen en de nodige scholing/training.
Dienstverlening
Is onze in- en externe dienstverlening voldoende toekomstgericht? De overheid streeft er naar steeds meer diensten en informatie digitaal aan te bieden. Deze dienstverlening moet wel klantgericht blijven: kwalitatief goed, persoonlijk waar nodig en ook efficiënt. Voor deze uitdagingen moeten we goed voorbereid zijn; software, hardware, competenties, functies en opleiding/training.
Digitale werkplek
Er wordt onderzocht of onze organisatie voldoende toekomstbestendig is op het terrein van de 'digitalisering van het werk' (competenties, functies). Beleid wordt gemaakt daar waar sprake is van een 'gap'. Dit project heeft sterke raakvlakken met onze dienstverlening.
Andere HR-activiteiten
- De personeelscan wordt verder uitgerold. De uitkomsten zijn belangrijke input voor het ontwikkelen van HR beleid;
- Het hybride werken wordt geëvalueerd. In eerste instantie was het thuiswerken noodgedwongen vanwege de corona-crisis, nu een gewaardeerde manier van werken en arbeidsvoorwaarde. Hoe ontwikkelt het zich, moet er bijgestuurd worden?
Ziekteverzuim
Het ziekteverzuimcijfer over 2019 bedroeg 4,15% en over 2020 was het 4,30%. Over 2018 was het nog 5,8%. Het landelijke cijfer voor gemeenten bedroeg over 2020 5,5%. Daarom brengen we ons streefcijfer van 5% in 2021 naar 4,5% in 2022. Het geldende verzuimbeleid wordt voortgezet.
Personeelsbudget | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Programmabegroting 2021, regulier personeel | 15.782 | 16.091 | 16.409 | 16.736 |
Toegevoegd n.a.v. samenvoeging Helvoirt | 2.016 | 2.071 | 2.139 | 2.330 |
Opgenomen in Kadernota 2022 | ||||
Taxateur | 31 | 31 | 32 | 32 |
Mw inkoop WMO en jeugdzorg | 47 | 49 | 50 | 52 |
Opgenomen in Uitvoeringsprogramma 2021-2026 | ||||
Accountmanager bedrijven | 45 | 46 | 47 | 48 |
Beleidsmw gezondheid, preventie en sport | 60 | 61 | 62 | 63 |
Mw natuur en landschap | 50 | 51 | 52 | 53 |
Mw duurzaamheid | 60 | 61 | 62 | 63 |
Totaal regulier personeel | 18.091 | 18.461 | 18.852 | 19.378 |
Totaal tijdelijk personeel | 1.016 | 861 | 785 | 717 |
Raads- en commissieleden | 392 | 393 | 393 | 393 |
Burgemeester en wethouders | 573 | 575 | 576 | 577 |
Totaal bestuur | 965 | 967 | 969 | 970 |
Wachtgeldvoorziening
Voor niet jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen dient een voorziening te worden aanhouden. De onttrekkingen kunnen onderhevig zijn aan onvoorziene wijzigingen. De verplichtingen kunnen sterk fluctueren als gevolg van werkaanvaarding en/of nieuwe uitkeringsverplichtingen ten gevolge van beëindiging van dienstverbanden. In de primitieve begroting is een storting opgenomen van € 100.000 voor arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van de ambtenaren. Eventuele gevolgen van de komst van de WNRA en WAB zijn pas later inzichtelijk. Als een aanpassing van de storting nodig is loopt dit altijd via de reguliere P&C producten.